Translate

keskiviikko 11. syyskuuta 2013

Lovely Espoo and public transport

Pohdin viimeviikkoista asumistani Espoossa. Hetkellisesti, noin viikon verran, majailin M&J:n luona Espoon Kuurinniityssä, Kauniaisten takana. Viikko oli kertakaikkisen hieno. Nautin mm. Keski-Espoon uimahallista, joka sijaitsee Kuninkaantien lukion kanssa samassa rakennuksessa. Kiitos siitä. Menen sinne pikimmiten uudestaan.

Entisenä espoolaisena muistan lukion yhteiskuntaopettjani sanoneen, että Espoon kannattaisi julistautua itsenäiseksi valtioksi, mikäli se vain olisi sallittua. Niin runsaat Espoon rahavarat nimittäin ovat. En muuten tiedä, puhuuko Helsingissä asuva yhteiskuntaopin ja historian lehtorini enää moisia. Tuosta väitteestä seurasi tietysti tyytyväistä hykertelyä meidän oppilaiden kesken - olimmehan kaikki espoolaisia - ja vieläpä Tapiolan parhaassa lukiossa opiskelevia. Hymymme kuitenkin hieman hyytyi, kun kuulimme ettei Espoo parka saa itse käyttää kaikkia eurojaan, koska politiikka tasaa ne muualle Suomeen. Surullista. Noh... tasa-arvo kunniaan!

Kuitenkin jos verrataan moniin muihin kuntiin, väitän että Espoolla menee suhteellisen hyvin. Vanha kunnon lähellä sijaitseva vertauskohde on tietysti Vantaa. Kunnat ovat suunnilleen samankokoisia. Vantaan väkiluku on noin 200 000, Espoon puolestaan 250 000. Oletko koskaan muuten ollut seurassa, jossa on sekä vantaalaisia että espoolaisia, jotka puhuvat asuinkunnistaan? Espoolaiset ovat usein huomattavasti ylpeämpiä espoolaisuudestaa kuin vantaalaiset vantaalaisuudestaan. Vielä hauskempaa on vertailu kauniaislaisen ja kenen tahansa muun välillä. Kauniaisten paikallislehti on nimeltään Kaunis Grani. Se antanee hieman esimakua.

Espoon joukkoliikenne Kuurinniityn näkökulmasta. Oikeasti matka Helsinkiin ei ole pitkä. Mutta jos menee suoralla bussilla, voi matkaan mennä jopa yli 1h. Espanjan pelin aikaan viime viikon perjantaina matkaan meni peräti 1h 30 min. Kukapa espoolainen tai Konala-Pitäjänmäki -akselilla asuva helsinkiläinen ei olisi törmännyt vanhaan kunnon bussiin nimeltä 270. Kyllä linjalla piisaa kilometrejä. Kärsivällisyys tosin palaa loppuun ennen kuin määränpäähän on päästy. Selvästi tuo kyseinen bussinumero on joutunut ottamaan harteilleen koko Espoon. HSL:n sivuilla löytyy bussin reitti.

Tälläinen se on:
270: Reitti 270: - Elielinaukio - Töölönlahdenkatu - Mannerheimintie - Vihdintie - Pitäjänmäentie - Turuntie - Espoontie - Kirkkokatu - Espoonportti - Sunantie - Kirstintie - Suvelantie - Sunankaari - Pitkännotkontie - Kuurinmäentie - Kuurintorpantie
270  : Kokonaismatka-aika noin 70 minuuttia
270N  : Kokonaismatka-aika noin 85 minuuttia

270N on bussin yöasu. Öisin jo tarpeeksi pitkä reitti pitenee entisestään, koska bussi ajaa mm. Karakallion ja Lähderannan kautta.

Nyt on selvästi käynyt niin, että bussilinjasta on muodostunut eräänlainen jämälinja. Tuntuu kuin julkisen liikenteen suunnittelija olisi ensin tehnyt kaikki muut linjat ja sitten unohtanut kasan asuinpaikkoja ja päättänyt, että liitetään kaikki loput tuon 270:n reitille.

Mikäli on trendikästä harrastaa syöttölinjoja esim. juna-asemille, niin olisi suhteellisen muodikasta myös tehdä bussilinjoja, jotka toimittavat tätä tehtävää. Kiitän tähän väliin yhtä toimivaa linjaa nimeltä 550. Toisaalta ruuhka-aikoina 5min välein lähtevät vuorot ovat ehkä liitoiteltuja. Ehkä vuoroväliä voisi harventaa esim. 8 minuuttiin. Usein ruuhka-aikoina tuppaa nimittäin käymään niin, että kaikki 3 peräkkäistä vuoroa ajavat täysin peräkanaa, minkä seurauksena yksi busseista on täynnä ja loput tyhjiä. Harvempi vuoroväli mahdollistaisi sen, että uusi vuoro ei saisi kiinni edellistä vuoroa, ja sen sijaan jokin muu bussilinja - johonkin toiseen suuntaan - saisi lyhyemmän vuorovälin. Sehän olisi sitä paitsi ihan reilua. Mitäs sitä tyhjillä busseilla ruuhka-aikoina?

Sen sijaan että myöhäiseen aikaan liikkuvat espoolaiset joutuisivat kulkemaan kaikki samalla bussilinjalla, ehdotan esim. syöttölinjoja juna-asemille. Kuurintorpan ja sen lähialueiden ohi voisi mennä enemmän busseja vaikka Kauniaisiin ja Tapiolaan, joista kummastakin pääsee helposti n. 15 minuutissa Helsingin keskustaan. Miksikö Kuurinniittyyn pitäis satsata? Se on kasvava alue, joka on täynnä lapsiperheitä. Se on rauhallista pientaloaluetta, jossa on runsaasti hyväkuntoisia 2000-luvulla rakennettuja rivi- ja paritaloja sekä upeita omakotitaloja. Asunnot ovat hyväkuntoisia ja alue on luonnonläheinen. Eräänlainen lintukoto. Ongelmana on kummallinen joukkoliikenne. Kiitos sen, tuon alueen perheillä on lähes poikkeuksetta kaksi autoa. Ekologista eikös vain?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti